Wednesday, February 15, 2017

Kakak sekolah: Part 1

Nampaknya banyak benda yang tak disangka-sangka terjadi tahun 2017 ni.
First thing aku tak sangka kakak akan start tadika tahun ni.
Dia kecik lagi, baru 3y3m.
So aku pun tak de lah buat apa-apa plan langsung.
Contohnya pergi survey mana-mana tadika dulu ker kan.
Tak de langsung okey.
Aku just roger member-member office tanya 'wei korang antaq anak sekolah mana?'. 
Hahaha.
So dapat dua tiga nama sekolah, baru aku roger owner masing-masing buat appointment.
Kena jugak pergi check environment sekolah, lokasi dia praktikal tak, owner dia macam mana, lesen dari siapa, makan apa lepas tu berapa kali sehari, budak-budak berapa ramai, saringan kesihatan macam mana, ada cctv tak, semua-semua la aku tanya.
Aku bukan mak yang cerewet pun, tapi just nak make sure pengusaha tadika ni tidak pandang remeh la benda-benda ni semua.


Aku bukan nak kejar sangat tadika yang terlalu menekankan pembelajaran.
Budak-budak lagi kot, tak yah nak paksa-paksa sangat la mengadap buku 24 jam.
Sambil bermain pun boleh belajar jugak kan.
Kalau ikut aku, umur dia 6 tahun barulah aku plan nak antaq tadika.
Sama macam aku dolu-dolu.
Itupun tadika tak sempat habis.
Masuk darjah 1, belajar mengeja terus pandai.
Itu aku lah.
Aku ni memang terang hati.
Wakakaka.
Perasan.
Tapi dulu lain sekarang lain yer dak.
Masuk darjah 1 la ni pun ada ujian bagai.
Sian ko nak.
Dilahirkan di zaman yang serba mencabar ni.


Aku ingat maybe dalam hujung-hujung tahun 2017 ni baru nk pergi survey sekolah.
So next year dia 5 tahun, dah sesuai sangat la nak sekolah.
Tup tap, awal Januari aritu, dia cakap dah boring duduk rumah ibu (pengasuh).
Merayu-rayu nak pergi sekolah pulak.
Mak ko ni baru berangan nak rilex-rilex dulu tahun ni.
Tak yah fikir yuran, baju sekolah, bangun mandikan anak awal pagi.
Owh, bab mandi anak ni passing kat ayah dia sbb maknya pun lambat bersiap.
Huhu.


Gambar-gambar dia kat sekolah, later aku share.
Tak boleh nak cerita sekali harung.
Mau 2 3 bulan tak siap langsung entry ni.
Wakakaka.
So tunggu part 2 pulak.
Ada cerita sikit pasal pencarian sekolah.
To be continue...


2 comments:

  1. Betul kata sis...zmn skrg zmn anak2 sgt mencabar...bayangkan darjah 1 dah ada ujian kemasukan saringan bagai utk tentukan kelas...oh my god...my son umur 4 thn lebih baru masuk tadika plus taska sis...bagus anak sis masuk awal mereka lg lekas berdikari.

    Semoga dipermudahkan urusan sis sekeluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq julia.
      cadangnya memang thn depan br nk antaq tadika.
      sbb ingtkan kecik lagi kesian la nk duduk lama2 kat sekolah.
      tp dia pulak dh tunjuk minat.
      so proceed jer la.
      cuma kelam kabut la sikit awal2 ni.

      Delete