Monday, February 15, 2016

Anak ke 2

Umur Sophia dah 2 tahun 3 bulan.
Kawan-kawan aku yang punya anak sebaya Sophia, kebanyakkannya sudah menambah anak lain.
While me, masih belum bersedia.
Anak masih menyusu adalah alasan utama aku.
Walaupun tidur malam aku masih tidak normal kerana Sophia masih aktif menyusu malam, aku rasa suka dan masih enjoy breastfeeding journey tu.
Anak kau meragam, kau bagi jer susu.
Anak kau nak tidur, kau bagi jer susu.
Anak kau nak bermanja, kau bagi jer susu.
Anak kau nakkan perhatian, kau bagi jer susu.
Anak kau taknak makan minum, kau bagi jer susu.
Anak kau tak sihat, kau bagi jer susu.
Anak kau nak comfort, kau bagi jer susu.
Susu yang dimaksudkan di sini adalah susu ibu yang diberikan secara direct yer.


Tapi kisah di sebaliknya, memang sukar sedikitlah untuk kau buat kerja-kerja lain.
Memang sukar sedikitlah untuk kau tinggalkan anak pada orang lain untuk dijaga.
Memang sukar sedikitlah tidur malam kau sebab kena bangun ikut keperluan menyusu anak.
Memang sukar sedikitlah kau tak kan ada me time sendiri.


Aku sebenar-benarnya belum juga bersedia untuk berhenti susukan Sophia.
Sebab dengan cara itu sahaja, kami dapat eratkan bonding kami berdua.
Masa tu lah nak berpeluk, bersayang, bergurau bagai kan.
Nak bawa dia travel mana-mana pun senang.
Bagi susu, lena lah dia tidur.
Cuma aku jer lah kena tahan sakit badan duduk dalam kereta dengan posisi memangku anak.
Huhuhu.


Pasal tambah anak ke dua ni, memang masih rasa belum mampu dari segi fizikal dan mental.
Sebab aku yang uruskan anak ke rumah pengasuh, ambil dan hantar setiap hari.
So part yang sedikit stress adalah part bangun pagi (sebab malam memang tidur tak lena), part tersangkut dalam jem, dan part anak tantrum dalam kereta (nak menyusu, nak tidur dan sebagainya).
Kecualilah husband aku willing nak uruskan kami setiap hari, so aku akan gembira.
Hahahaha.
*Berangan jer lah*


Selain dari tu, kerja aku dalam bidang penyiaran ni juga antara penyebab stress juga.
Ikutkan hati nak tukar kerja lain jer.
Yang tidak perlu bekerja pada hari cuti.
Yang tidak perlu bekerja di luar kawasan.
Yang tidak perlu tinggal anak.
Kalau dapat spesies Sophia reject botol susu memang menangis sama-samalah orang yang menjaganya.


Kadang- kadang risau juga, sebab umur dah meningkat.
Nak tunggu sampai bersedia, entah bila kan.
Takut nanti bila kita nak anak lagi, Allah tak bagi.
Aku takut juga kalau macam tu.
Tapi hanya aku faham diri aku macam mana.
Aku ni tak boleh stress sangat.
Mulalah nanti orang sekeliling terima tempias.
Especially ayah Sophia.
Entah berapa banyak dah dosa aku ni.
Gulp!


Hajat di hati kasi Sophia besar sikit.
3 atau 4 tahun ker kan.
Fokus dulu pada dia seorang.
Kang esok dua-dua anak menangis, aku pulak kunci pintu bilik air menangis sorang-sorang.
Siapa nak jawab tu?

No comments:

Post a Comment