Sunday, February 21, 2016

Batuk kembali mengganas

Time ambil anak petang jumaat lepas, aku tengok dah soksek si kecik sorang tu.
Ada selsema sikit.
Berair sikit hujung-hujung hidung gitu.
Takde meleleh sangat.
Balik rumah jer terus bertukar jadi mak minyak.
Sapu essential oil (eo) brand Young Living kat belakang badan, dada dan tapak kaki.
Eo ni aku dah blend siap-siap untuk batuk dan selsema.
Diffuser problem pulak malam tu.
Tetiber dah siap pasang, tak keluar pulak wapnya.
Selalunya aku pasang diffuser tu kalau anak tak sihat.
Aku guna eo thieves untuk elakkan jangkitan atau halang kuman masuk dalam badan.
Macam protection untuk badan.


So iklan kejap yer.
Eo boleh guna dengan 2 cara.
1. Sapu pada kulit. 
Ini kerana kulit adalah organ terbesar pada tubuh jadi ada liang-liang roma boleh serap eo dengan baik.
Aku selalu sapu di bahagian tulang belakang, dada, kepala dan tapak kaki.


2. Inhale- inilah fungsinya diffuser.
Bila kita menarik nafas, molekul-molekul eo akan terus masuk ke paru-paru dan bahagian-bahagin lain dalam badan yang susah nak capai.

*Ini diffuser. Gambar dari google*


*Ini eo. Gambar dari google*


Back to the story.
Esoknya sabtu, suami aku dah bangun awal siap nak pergi kerja.
Tinggal lah kami dua beranak kat rumah.
Pagi-pagi makan roti jer.
Tengahari masak sambal ikan dan goreng sayur.
Itupun kejap-kejap berhenti buat kerja, melayan anak dara kejap nak itu kejap nak ini.
Settle masak terus pergi mandi.
Makan siap-siap kemudian tidurkan si kakak.
Lama juga dia tidur petang tu. 
Dari pukul 1 petang sampai pukul 5 petang.
Ayah dia balik pun kami tak sedar.
Punya syok tidur.
Petang tu dia dah start batuk-batuk.
Tapi sikit jer la.
Hingus makin banyak.
So selain sapu eo kat badan, aku sapu juga kunyit hidup kat hidung dia.
Malam tu order Dominos Pizza jer.
Tetiber teringin nak makan.


Malam tu dia tidur tak lena sangat.
Banyak terjaga.
Diffuser dah boleh guna tapi extension plug pula tertinggal kat kampung, susah pulak nak letakkan diffuser tu supaya kena dekat dengan anak.


Esoknya batuk dan selsema dah makin kerap.
Aku keep on sapu eo kat badan dia.
Diffuse siang malam.
Pagi ahad tu bangun memang rasa mengantuk sangat sebab Sophia tak lena tidur.
Bangun breakfast kejap lepas tu sambung tidur balik pukul 10 pagi.
Mengantuk sangat tak tahan mata oi!
Dalam pukul 12 tengahari anak aku lak masuk bilik, nak tidur juga.
Suami aku keluar pergi kenduri kahwin kawan dia.
So dah masakkan nasi goreng dan sambal sardin untuk lunch kami.
Mekacih la hubby.
Dalam pukul 1 petang, dua beranak ni bangun tidur and terus makan.
Pukul 3 petang ayah dia balik, mandi, tengok TV jap lepas tu nak rehat tidur.
Kami pun konon-konon sajer la nak join ayahnya tidur.
Sudahnya 3 beranak terbongkang tidur sekali.
Hahahaha.
Sedar-sedar dah 5.30 petang.
Memang balas dendam betul.
Tidur habis-habisan.
Huhuhu.
Tak jadi nak keluar beriadah kat Taman Kepong.


Malam tu kakak meragam sikit.
Asyik batuk tak berhenti.
Asal terjaga menangis.
Menangis kuat pulak tu.
Ayah dia pun kata jom lah tidur kat depan.
Takut ganggu jiran tidur.
So angkut semua tilam dengan diffuser bagai, tidurlah 3 beranak kat ruang tamu.
Walaupun ada kalanya dia berjaga 2 3 kali juga nangis-nangis batuk, tapi much more better dari time dia tidur kat bilik tadi.


Aku memang tak lena langsung.
5.30 pagi jam dah bunyi.
Ku gagahkan diri untuk bangun mandi.
Pagi ni memang tingtong sikit kepala ku.
Cepatlah jam pukul 5 petang.
Nak balik rehat.
Harap-harap malam ni kakak tidur lena.
Sembuh dari batuk selsemanya.
Aminnnnn....


No comments:

Post a Comment