Monday, March 28, 2016

Buat pasport

Aku dan suami ada buat plan untuk pergi bercuti bulan April nanti.
Kebetulan mak aku pun bercuti panjang balik kampungnya di Serian Sarawak pada 9 April-17 April 2016.
So panjanglah juga langkah kami ni kan.
Nak pergi mana? 
Later i share.
Sekarang ni tengah buat preparation.
Contohnya buat pasport.
Okey, pergi dekat-dekat jer ni. Hahahaha...
Disebabkan weekdays, husband aku tak free, so moh ler kita buat pasport hari ahad.
Buat pasport baru untuk kakak.
Kitaorang pula just renew.
Kosnya rm200 untuk orang dewasa dan rm100 untuk kanak-kanak umur 12 tahun ke bawah.
Untuk info yang lebih details, boleh refer blog ni.


Tips no 1 tu kami dah gagal.
Bangun pukul 10.30 pagi, siap-siap semua, sampai kat UTC Sentul ambil nombor pukul 11.30 pagi.
Bersiap sedia lah menunggu turn 100 orang plus plus atas kau. *nanges*
Well, pagi tu memang tengah sakit kepala.
So sambung tidur, sedar-sedar jer dah pukul 10.30 pagi.
Kelam kelibut lah aku.
Semua orang dah siap kecuali aku.
My bad.
Pukul 5 petang barulah nama di panggil.
Berkumpul lah 3 beranak kat kaunter 7 tu.
But sorry to say, the officer yang handle kami tu sedikit selow melow.
Aku pun tak tahu apa yang susah sangat.
Ada jer benda silap.
Dah setel kat kaunter bagai, ting pukul 5.30 petang, number giliran kami naik lagi.
In between, aku sempat susukan kakak.
Elok jer keluar dari bilik menyusu, naik number kami di kaunter yang sama.
Kena reshoot balik.
Aku dan kakak.
I was like "what the heck man".
Mood kakak memang dah ke laut.
Duduk lama-lama kat kerusi tu memang mengamuk la dia.
So setel jer reshoot kakak, sign balik borang dia, turn aku pulak reshoot lagi.
Kata officer yang lain (indian girl), kening aku tak nampak penuh.
Lerrrrrrr, awat tak habaq awal-awal.
Salah aku ker tu.
So aku tarik sikit tudung ke belakang bagi nampak jelas kening aku tu.
Huh! What a waste.
Nak detect cop jari aku pun punya lama.
10 kali dia suruh aku ulang benda tu.
Haaa maghah ni maghah.


Setel jer part reshoot tu, aku bawa kakak lepak kat luar.
Duduk kat kerusi massage layan kartun kat youtube.
Penat, lenguh, ngantuk semua ada.
5.45 petang, nombor naik untuk proses pembayaran.
By 6.15 petang, siap dah 3 pasport kami.
Kalau nak diikutkan, satu jam lebih jer boleh settle.
Yang buat menunggu lama tu sebab ramai sangat orang.


Mujur ada food court so tak pening bab makan minum.
Mujur jugak ada mini library untuk budak-budak.
Selesa sangat boleh baring sambil layan kartun kat TV.
Itupun masuk dalam 12.45 tengahari (sebenarnya nak cari surau sebab nak tidurkan kakak), ternampak library ni.
Pukul 1 petang tutup kejap dalam sejam.
So keluar balik cari surau.
Terus lepak dalam surau, dalam 1.45 petang kakak pun tidur.
Aku kena pangku sebab dia memang tidur sambil menyusu.
Dalam 2.30 petang dia terjaga, sebab aku alih letak kat atas sejadah.
Kaki kebas wei.
So bangun saja lah kakak oi.
Jom lepak library tengok kartun.
Lepak lagi dalam tu lepas tu turun lunch kat food court dalam pukul 3 petang.
Dah settle makan, duduk dalam office tunggu nombor giliran.
Aku buka kan youtube untuk kakak layan kartun.
Kang bosan mengamuk pulak dia.
Pukul 5 petang barulah turn kami.
Settle semua dalam 6.30 petang terus balik rumah.
Masak nasi, panaskan lauk semalam, terus makan.
Letih sangat rasanya.
7 jam duduk dalam UTC Sentul tu.
Aku baru tahu office tu buka sampai pukul 10 malam.
Mula-mula risau juga takut tak sempat nak siap.
Alhamdulilah settle satu part.
So aku belanjer satu gambar pasport baru kakak.
Hahahahah...
Muka marah tu.




No comments:

Post a Comment