Tuesday, March 1, 2016

No gadget policy

Sekarang ni aku sedaya upaya cuba untuk aplikasi kan 'no gadget policy' di rumah.
Puncanya si kakak lah, asyik nak suruh aku buka tab jer.
Dia nak tengok kartun kat youtube.
Risau sebenarnya takut dia ketagih.
Leka sangat nampak.
Well memang salah kami.
Nak bagi dia duk diam, kami duk hulur tab.
Mak ayah pun seronoklah tak ada orang nak kacau.
Sibuk dengan telefon masing-masing.
Akhirnya anak dah pandai minta nak tab nak tab.
Tak bagi menangis.


Actually kita sebagai parents yang kena control.
Mereka jadi gitu pun sebab kurangnya perhatian.
Dah la seharian tak jumpa mak ayah kan.
Bila dah sampai rumah, masing-masing buat hal sendiri pulak tu.
Kasihan juga kat dia.
Selalunya kalau sampai rumah around 6 petang, memang aku akan hadap dia dulu.
Menyusu ker, minum petang ker, main-main dulu ker.
Tunggu sampai ayah dia balik untuk jaga dia pula.
Selepas itu, baru aku akan buat kerja-kerja lain.


Malam- malam memang aku try tak pegang telefon (kecuali hal kerja yang penting), sebab kesian tengok dia nak manja-manja.
Tapi itulah kalau terlalu penat, memang seawal 8 malam aku masuk bilik nak tidur.
Kadang-kadang dia ikut sekali tidur.
Kadang-kadang dia tak nak tidur lagi.
Time-time begitu memang dia main-main dengan ayah dia pulak.
Tapi kalau ayah dia pun sibuk dengan benda lain, tab jugak lah penyelesai masalah.
Dah la masa yang ada hanya 3 jam sehari untuk spend time dengan anak (6pm-9pm).
Itupun tak digunakan dengan sebaiknya.
*Insaf*


Bukannya sampai tak boleh buka tab langsung.
Tapi mak ayah kenalah duduk sama-sama layan dia tengok kartun.
Bukannya biar dia tekan tu tekan ni.
Biar sensorang.
Tak pantau tak kawal.
Penggunaan tab tu sebenarnya untuk entertainment dalam kereta jer.
Sebab hari-hari aku travel dengan dia dari rumah ke tempat kerja.
Jadi untuk memudahkan pemanduan, aku akan pasang tab dalam kereta.
Tapi lama-lama, aku rasa tab ni dah digunakan secara berlebihan pada anak.


Aku pun akan cuba avoid guna telefon depan anak.
Kalau nak guna pun, selepas dia tidur.
Aku tak nak jadi leka sangat dengan telefon, sampai orang sekeliling kita rasa terabai.
Sebab aku pun tak suka tengok orang buat macam tu dengan aku.


Sepatutnya kena mula dari awal lagi.
But it's better late than never, right.
Semoga cadangan ini mendapat support sepenuhnya dari suami aku.
Sebab anak perlukan kedua ibu bapanya, susahlah kalau salah seorang jer yang buat.
Betul tak.


Aku tengah dok perati apa interest kakak now.
Dia macam suka main masak-masak.
So aku belikan dia mainan yang sebegitu untuk dia lupakan tab.
But make sure, kena lah main sama-sama.
Bukan beli mainan tu and biar juga dia main sorang-sorang.
Sama jer la ceritanya.
So tiap-tiap hari kena perhati apa kesukaan dia.
Budak-budak kan cepat bosan.
So kena pelbagaikan aktiviti tu.


Bukanlah nak hapuskan terus penggunaan gajet ni tapi biarlah berpada-pada.
Dekat rumah pengasuh, aku tak boleh nak control.
Tapi aku tau dia juga menghadap tab tu dengan budak-budak lain.


Hopefully dengan polisi ini, family bonding tu akan jadi lebih baik.
Fokus pada anak, bukan pada telefon.
Anak pun akan sentiasa ingat dan sayang kita.
Insyaallah.
Janganlah kita menidakkan hak kanak-kanak untuk bermain yer.
Lagi banyak bermain kan lagi bijak nanti.
Tak gitu.
Sambil bermain, sambil belajar.
Bila anak happy, IQ akan datang automatically.
Tak perlu disuruh-suruh pun nanti. 
grin emoticon:-P






Ada sesiapa macam ni.
Meh high 5 sikit.

No comments:

Post a Comment