Wednesday, January 13, 2016

Time management


Hari ini dah masuk minggu ke dua Januari.
Sekarang ni memang aku gerak awal pagi dari rumah.
Macam tahun sebelumnya, 6.50 pagi baru gerak.
Sampai rumah ibu (pengasuh) dalam pukul 7.30 pagi gitu.
Kalau aku gerak lambat dalam 7 pagi memang sangkut habislah dalam jem.


Tahun ni gerak awal, sebab nak jaga office punya time management system (TMS).
Kena punch 8 pagi tepat.
Tak boleh lewat seminit dua.
Bos nak pantau disiplin.
So nak tak nak, aku memang kena gerak awal.
Now 6.40 pagi dah gerak dari umah.
Sampai rumah ibu dalam 7.10 pagi.
Jem sikit bila dah sampai area Pantai Dalam.
Sophia pun dalam tempoh 2 minggu ni memang banyak tidur dalam kereta, jadi lebih senang nak angkut dia naik rumah ibu.
Sampai rumah terus masuk dalam buai.
Aku pun boleh punch in 7.30 pagi dengan senang hati.


Tapi kalau dia tak tidur, aku kena layan dia dulu kat rumah ibu.
Dekat bawah rumah ibu ada orang jual kuih-kuih, nasi lemak semua.
Aku tapau kuih untuk dia dan bagi dia makan minum dulu.
Dalam setengah jam gitu, baru aku slow-slow cakap nak pergi kerja.
Biasalah budak-budak mood tak berapa baik pagi-pagi.
Jadi kena layan dulu, pujuk baik-baik baru boleh keluar.
Dah siap menyusu makan semua baru mood dia okey.
Itu yang kena sampai awal rumah ibu.
Sebab aku bukan jenis yang tinggal anak lepas tu chow terus.
Selalunya pagi-pagi tu lah ada masa nak bersembang dengan ibu pasal Sophia.
Petang pula terus ambil anak tak dan nak sembang-sembang sebab takut jem.
Sebelum 5.30 petang tu make sure dah keluar dari area situ.






Sampai rumah selalunya dalam pukul 6 petang.
Itupun kalau jalan clear.
Aku memang tak sanggup nak stuck lama-lama dalam jem.
Dengan budak kecik lagi.
So kena standby entertainment dalam kereta.
Download siap-siap cerita kartun bagi dia leka.


Bulan ni belum start shooting lagi, boleh lah nak balik on time kan.
Esok-esok dah start kerja, memang kena pandai atur masa.
Sebab tu time management is very important to me.
Dan aku sangat anti pada orang yang tidak pandai menghormati masa.
Lambat 5 atau 10 minit lagi, aku boleh tahan.
Lambat berjam-jam memang boleh bikin marah.


So let's work smart.
Masa yang ada tu biarlah dihabiskan untuk keluarga bukannya kerja teruk-teruk sampai tak ada masa untuk keluarga.
I tidak suka okey.
Life is short so make it sweet.
Ada faham.
Good.
:-)




No comments:

Post a Comment